poniedziałek, 23 Lipiec, 2018 | Autor:

Długo zastanawiałem się jakiego sformułowania użyć zastępczo dla słowa rewitalizacja, które zostało w mojej subiektywnej ocenie nadużyte. “Dewastacja przestrzeni” brzmiałaby lepiej ale pewnie większość moich czytelników nie do końca zrozumiałaby co mam na myśli stąd ostatecznie zdecydowałem się na słowo reutylizacja. Jak napisałem kilkanaście dni temu na moim fejsbukowym fanpagu:

“A więc stało się… Miasto Będzin na BIP http://bedzin.bip.info.pl/dokument.php… ogłasza przetarg na “Rewitalizację bulwarów Czarnej Przemszy”. Jako zwolennik tej inwestycji od samego początku zaznaczałem, że rewitalizacja tego miejsca to szansa na odrodzenie centrum Będzina. Przy opracowywaniu koncepcji rewitalizacji, (na którą poświęciłem mnóstwo czasu) największy nacisk kładłem na to aby to miejsce stało się wyjątkowe i przede wszystkim niepowtarzalne w skali regionu, a nie żeby powstał kolejny SAR w mieście. Niestety “demolka”, która powstała przy opracowaniu projektu budowlanego w ramach CCC (czyli cena czyni cuda), sprowadziła mnie z mojego “kosmosu wyobraźni” na realia będzińskiej ziemi. Plac zabaw i siłownia -1/3 bulwarów, renowacja obecnego placu w “forum miejskie z częścią biesiadną” – 1/3 bulwarów, 1/3 bulwarów bez zmian. Elementy najtrudniejsze przerzucone do etapu II. To wg mnie już lepiej nie robić tej rewitalizacji, skoro NAS mieszkańców na nią nie stać – bo tylko tak odczytuję wywrócenie koncepcji o 180 stopni i próbę wpisania jej w igrzyska, które na dobre własnie się rozpoczęły w naszym mieście. Mówiąc krótko “jak stać nas na konia (w tym wypadku halę miejską), to na bata też powinno”. A jak nie stać to nie udawajmy, że COŚ rewitalizujemy i zostawmy ta inwestycję na później”. 

Tak to mniej więcej leciało. Obiecałem, że jak ochłonę i trochę pozbieram myśli, postaram się przelać na papier moją urbanistyczną frustrację związaną z tym jakże ważnym wydarzeniem w historii zagospodarowywania przestrzeni miejskiej w mieście Będzinie. Z drugiej strony czekałem na jakiś ruch czy choć kilka zdań publicznych wyjaśnień ze strony miasta dlaczego doszło do tak diametralnej zmiany zdania. Szczerze jakiekolwiek reakcji. Cóż nie doczekałem się. Oczywiście pojawiło się kilka zaczepek pod moim adresem, że “powinienem zejść na ziemię”, że po co się w ogóle czepiam (w zamyśle pewnie nie znam się) itd. bo rewitalizacja i tak się odbędzie i zakończy się takim samym sukcesem jak oddana ostatnio plaża z szeregiem imprez w tle. W między czasie udało mi się wziąć również udział w rozmowie plenerowej na temat bulwarów Czarnej Przemszy organizowanej przez grupę radnych, trochę bardziej politycznej niż merytorycznej ale postanowiłem wysłuchać co mają mieszkańcy do powiedzenie w temacie samej rewitalizacji i przy okazji powiedzieć trochę od siebie. Przedstawić mój punkt widzenia.

Jako, że miasto do przetargu musiało udostępnić dokumentację projektową, postanowiłem się z nią dogłębnie zapoznać. W przeciwieństwie do innych, zanim coś oficjalnie krytykuję (w przenośni jadę po tym), staram się zgłębić temat. O tym, że miasto postanowiło tylko z “nazwy rewitalizować”, pisałem Wam już jakieś 2 miesiące temu, gdy dotarły do mnie pierwsze sygnały, że coś niedobrego dzieje się w tym temacie. Chciałem nawiązać kontakt, dowiedzieć się czegoś więcej. Nie udało się. Wtedy lokalna gazeta próbowała podjąć wątek i dowiedzieć się coś więcej na temat zmienionej strategii u rzecznika miasta Będzina. Pani rzecznik zapewniała, że w sumie to się nic nie zmieniło, bo nadal zostały zachowane główne elementy zawarte w opracowanej w 2017 roku koncepcji. To prawda – podstawowe czy główne elementy zostały zachowane ale niestety tylko z nazwy aby formalnie nie można było nic nikomu zarzucić i wykazać jakieś powiązanie z opracowaną rok wcześniej koncepcją. Ale jak to w mieście Będzinie bywa, tematu nikt dalej nie podjął. Lipiński coś sobie tam napisał i tyle. Poza tym miasto przygotowywało się do oddania plaży miejskiej na Brzozowicy, więc nie było czasu na jakąkolwiek publiczną dyskusję, a tym bardziej prezentację nowej koncepcji czy strategii. 

No i stało się. W dniu 6 lipca 2018 roku pojawiła się informacja na BIP o ogłoszeniu przetargu na ww. roboty budowlane. Najpierw spojrzałem na termin wykonania zadania – 31 października 2018 r. Pomyślałem – coś jest nie tak. Nie da się wykonać tak dużego zadania projektowego w tak krótkim czasie. Ściągam załączniki do przetargu i oczom nie wierzę. Myślę sobie po cichu może to jakiś inny projekt. Po dłuższej chwili jednak czar pryska, a wraz z nim moje ambitne marzenia o rewitalizacji z prawdziwego zdarzenia. Tak w skrócie można by określić moje uczucia po zapoznaniu się z ww.dokumentacją i porównanie jej z naszą zatwierdzoną przez władze miasta koncepcją. Przypomnę co niektórym czytelnikom, tym którzy mogę nie wiedzieć lub są spoza Będzina, że moja pracownia UNREAL 12  jest autorem koncepcji rewitalizacji wszystkich 3 odcinków bulwarów Czarnej Przemszy na terenie miasta Będzina o czym nasze władze nie nabąknęły mieszkańcom miasta ani słowem, gdy w zeszłym roku prezentowało z pompą publicznie fragmenty naszej koncepcji. Wtedy nic się nie odezwałem dla dobra całej koncepcji. 

Patrzysz i myślisz  – projekt ambitny, jednak dostaliśmy wolną rękę (kilka wytycznych) i zdawaliśmy sobie sprawę, iż pewne strategiczne elementy naszej koncepcji mogą nie zostać zrealizowane ze względu na konieczność regulacji linii brzegowej rzeki Czarnej Przemszy czy budowę obiektów budowlanych na samej rzece. Przy prezentowaniu koncepcji ówczesne RZGW (zarządca rzeki) nie było w szczególności zachwycone elementami takimi jak amfiteatr czy przystań wodna dla kajaków – jednak wierzyliśmy w to, że uda się zachować najważniejsze dla tej przestrzeni elementy lub zaprojektować je może trochę w inny sposób. Nigdy nie zakładaliśmy, że nastąpią jakiekolwiek zmiany w pasie pomiędzy linią brzegową, a ulicą 11-go Listopada. Co najwyżej kosmetyczne przy realizacji ciągów pieszych czy w zagospodarowaniu elementów zieleni. Głównym elementem i siłą tej rewitalizowanej przestrzeni miało stać się Forum Miejskie o powierzchni prawie 2250 m2 z podziałem na strefy i zróżnicowaną zielenią . Miała to być przestrzeń, która z założenia powinna przekształcić się w dłuższej perspektywie czasowej w upragnione centrum miasta – (miejsce spotkań, dyskusji, konsultacji społecznych czy otwartych rad Miasta Będzina dla mieszkańców Będzina). Cała ta strefa miała się ciągnąć praktycznie od terenów Lidla, aż po istniejącą stację trafo przy ulicy 11-go Listopada, z możliwością punktowych zejść do dwustronnej promenady, która miała powstać wzdłuż położonej niżej rzeki. W strefie tej specjalnie “umocowaliśmy” kilka kiosków gastronomicznych (obiektów tymczasowych, które miały być oddawane w sezonową dzierżawę prywatnym podmiotom i obsługiwać mieszkańców i przyjezdnych). Jako, że była to przestrzeń bardzo atrakcyjna (a czasu na zaprojektowanie niezbyt wiele), wypożyczyliśmy konkursowy model kiosku dla WPKIW w Chorzowie od zaprzyjaźnionych architektów, którego realizacja nie doszła do skutku. Finalnie w ramach I etapu rewitalizacji bulwarów nadrzecznych na odcinku od ulicy Piłsudskiego do ulicy Czeladzkiej w Będzinie zaproponowaliśmy wprowadzenie następujących funkcji:

  • przystań wodna (dla amatorów kajakowania i water walking ball);
  • forum miejskie (miejsce spotkań, dyskusji, konsultacji społecznych czy otwartych rad Miasta Będzina dla mieszkańców Będzina);
  • kioski gastronomiczne (obiekty tymczasowe zlokalizowane w przestrzeni forum miejskiego, oddawane w sezonową dzierżawę prywatnym podmiotom);
  • sztuczna kaskada wodna wraz z fontannami wodnymi (nocną iluminacja);
  • amfiteatr z trybunami widokowymi i zapleczem (lokalne koncerty wychowanków Szkoły Muzycznej w Będzinie, kabaretony, imprezy kulturalne dla mieszkańców);
  • trybuny nadrzeczne (strefa leżakowania, kontemplacji, relaksu i wypoczynku wraz z okresową możliwością kibicowania drużynie MKS Będzin na zainstalowanym telebimie na projektowanej hali widowiskowo-sportowej „Będzin Arena”);
  • taras Areny (taras widokowy z przedpolem wypoczynkowo-gastronomicznym od strony północno-wschodniej projektowanej hali widowiskowo-sportowej „Będzin Arena” z widokiem na bulwary będzińskie);
  • bawialnia miejska na powietrzu (jako rozbudowa istniejącej bawialni miejskiej dla okresu letniego);
  • zielone parkingi (około 70 miejsc postojowych dla przyjezdnych).

A teraz opiszemy co finalnie zaproponowało nam miasto po opracowaniu projektu budowlanego:

Przedmiotem inwestycji jest budowa bulwarów nad brzegiem rzeki Czarna Przemsza w Będzinie (woj. śląskie), na którą składa się:

  • budowa forum miejskiego w lokalizacji istniejącego placu integracyjnego, wraz ze stworzeniem miejsca dla kontenerowych kiosków gastronomicznych oraz przestrzeni do biesiadowania (KOMPLETNIE ZMIENIONE I OKROJONE DO KILKUSET METRÓW)
  • budowa strefy rekreacji z miejscem na siłownię terenową i plac zabaw dla dzieci (W MIEJSCE 1/3 ZAKŁADANEGO FORUM)
  • budowa zatoki teatralnej ze sceną i widownią plenerową na skarpie rzeki, wraz z pomostem pływającym (BARDZO OKROJONE I PRZESUNIĘTE W INNE MIEJSCE)
  • remont kładki pieszej zlokalizowanej przy projektowanej zatoce teatralnej (WG KONCEPCJI)
  • budowa przystani wodnej z pomostem pływającym oraz przestrzenią przeznaczoną na wypożyczalnię sprzętu wodnego (WG KONCEPCJI)
  • budowa kładki pieszej w miejscu mostu przeznaczonego do rozbiórki (WG KONCEPCJI)
  • budowa utwardzonych ciągów komunikacyjnych dla pieszych i rowerzystów (KOMPLETNIE PRZEPROJEKTOWANE)
  • umocnienie lewego brzegu ścianką szczelną PVC oraz oczyszczenie i uzupełnienie ubytków umocnień kamieniem na prawym brzegu rzeki (CZĘŚCIOWO WG KONCEPCJI)
  • budowa zielonego parkingu, wraz z odwodnieniem (WG KONCEPCJI)
  • montaż elementów zagospodarowania terenu (WOLNA AMERYKANKA)
  • rozbudowa oświetlenia terenu, wraz z wymianą opraw lamp istniejących (BARDZO OKROJONA)
  • budowa linii kablowej do zasilania kontenerowych kiosków gastronomicznych oraz rozdzielnic lokalizowanych przy scenie i widowni plenerowej
  • budowa przyłączy wod-kan dla kontenerowych kiosków gastronomicznych (WG KONCEPCJI)
  • nasadzenia zieleni wysokiej i niskiej (WOLNA AMERYKANKA)

Projektowane zagospodarowanie terenu – WG OPISU TECHNICZNEGO ZAŁĄCZONEGO DO PRZETARGU

Budowę bulwarów nad brzegiem rzeki Czarna Przemsza w Będzinie projektuje się zlokalizować na działkach wyszczególnionych w tabeli zawartej w pkt. 2 opisu, na terenie administracyjnie podległym gminie miejskiej Będzin, powiat będziński, województwo śląskie. Zagospodarowanie terenu zainwestowania polegać będzie na wykorzystaniu naturalnych walorów krajobrazowych miejsca, w tym przy wykorzystaniu dwudzielnego koryta rzeki oraz terenu biologicznie czynnego na lewym brzegu Czarnej Przemszy. W ramach realizacji przedsięwzięcia projektuje się budowę zatoki teatralnej ze sceną i widownią plenerową na skarpie rzeki oraz budowę przystani wodnej z pomostem pływającym oraz przestrzenią przeznaczoną na wypożyczalnię sprzętu wodnego. Zatokę teatralną zlokalizowano w taki sposób, aby tło sceny stanowiła wysoka zieleń rosnącą przed Państwową Szkołą Muzyczną im. Fryderyka Chopina, a istniejące lampy oświetleniowe tworzyły klimat szczególnie po zmierzchu. Poza tym lokalizacja zatoki teatralnej w sąsiedztwie kładki pieszej umożliwia podziwianie wydarzeń nie tylko z widowni plenerowej, a ponadto przyspiesza
komunikację między sceną i jej zapleczem a forum miejskim. Na lewobrzeżnej półce koryta cieku zaprojektowano ścieżkę pieszą, wygrodzoną ścianką szczelną z PVC umacniającą skarpę, przebiegającą wzdłuż rzeki na całym odcinku od mostu w ul. Piłsudskiego do mostu w ul. Czeladzkiej. Prawy brzeg koryta od półki do dna projektuje się poddać pracom konserwacyjnym, polegającym na oczyszczeniu i uzupełnieniu ubytków umocnień kamieniem. Na lewym brzegu rzeki zaprojektowano wytyczenie ścieżek pieszych i rowerowych, z dowiązaniem się do już istniejących ciągów komunikacyjnych, z ich remontem w tych miejscach, w których stan techniczny nawierzchni jest niezadawalający. Projektuje się ponadto budowę forum miejskiego w lokalizacji istniejącego placu integracyjnego, wraz ze stworzeniem miejsca dla kontenerowych kiosków gastronomicznych oraz przestrzeni do biesiadowania. Dla celów rekreacyjno-sportowych oraz podniesienia walorów użytkowych na terenie bulwarów przewidziano
także strefę z przeznaczeniem miejsc na siłownię terenową i plac zabaw dla dzieci. Kładkę pieszą przy projektowanej zatoce teatralnej przewiduje się poddać kosmetycznym zabiegom remontowym, natomiast most zlokalizowany przy sklepie Lidl, z uwagi na zły stan techniczny, przeznacza się do rozbiórki oraz projektuje w tej samej lokalizacji kładkę dla pieszych. Na terenie obecnego parking dla samochodów osobowych i ciężarowych, położonego przy sklepie Lidl, projektuje się parking zielony na 70 stanowisk postojowych, o nawierzchni z betonowych płyt ażurowych obsianych trawą. Zarówno teren zielonego parkingu, jaki placu zabaw dla dzieci, zostaną odizolowane od projektowanej ścieżki rowerowej niską zielenią zimozieloną, natomiast istniejąca zieleń zostanie poddana rekultywacji, a dodatkowe nasadzenia stanowić będą uzupełnienie kompozycji.

FORUM MIEJSKIE

Strefę spotkań i wypoczynku, z lokalizacją punktów gastronomicznych oraz stołów z ławkami do biesiadowania, zlokalizowano na bazie istniejącego placu integracyjnego w otoczeniu zieleni oraz projektowanych ram drewnianych, wzbogacających wizualne walory miejsca. Przewiduje się ustawienie 4 kontenerowych kiosków gastronomicznych z pełnym węzłem sanitarnym, użytkowanych sezonowo, o następujących parametrach:

  • kontener o wymiarach 6,0 m (ściana główna) x 5,0 m (ściana boczna) – 2 szt.
  • kontener o wymiarach 3,5 m (ściana główna) x 2,6 m (ściana boczna) – 2 szt.

Tak miało mniej więcej wyglądać forum z kioskami:

Autor: Rafał Lipiński

A tak będzie finalnie wyglądać kiosk gastronomiczny:

STREFA REKREACJI

Tak miała mniej więcej wyglądać strefa rekreacji zintegrowana z forum miejskim:

Autor: Rafał Lipiński

A tak będzie:

Pomiędzy forum miejskim, a zielonym parkingiem projektuje się strefę rekreacyjno-sportową z ulokowaniem 6 miejsc z przeznaczeniem pod dwustanowiskowe urządzenia siłowni terenowej dla dzieci i dorosłych oraz lokalizacją placu zabaw dla dzieci, wydzielonego od ścieżki rowerowej niską zielenią izolacyjną.
Siłownię terenową projektuje się wyposażyć w następujące dwustanowiskowe urządzenia:
urządzenie 1 dla dorosłych
o krzesełko do podnoszenia masy ciała – wyciskanie
o krzesełko do podnoszenia masy ciała – wyciąg górny


urządzenie 2 dla dorosłych
o piechur
o orbitrek eliptyczny


urządzenie 3 dla dorosłych
o twister – trenażer talii
o narciarz – wahadło

urządzenie 4 dla dzieci
o prasa nożna
o wioślarz


urządzenie 5 dla dzieci
o rider
o krzesełko do podnoszenia masy ciała – wyciąg górny


urządzenie 6 dla dzieci
o orbitrek eliptyczny
o biegacz

Plac zabaw dla dzieci projektuje się wyposażyć w następujące urządzenia:
· zestaw zabawowy


· zestaw wspinaczkowy “pająk”


· trampolina ziemna podwójna


· karuzela z ławką


· huśtawka wahadłowa “ptasie gniazdo”

PROJEKTOWANE ELEMENTY MAŁEJ ARCHITEKTURY

Kosz na śmieci.

Ławka.

Stoły do biesiadowania.

Szezlong (leżak).

ZATOKA TEATRALNA I PRZYSTAŃ WODNA

Obiekty wbudowane w skarpy rzeki, takie jak scena plenerowa i przestrzeń z przeznaczeniem na wypożyczalnię sprzętu wodnego, zaprojektowano wygrodzone gabionami tj. elementami siatkowymi wypełnionymi kamieniami. Widownię plenerową projektuje się wykonać ze ścian oporowych kątowych o wysokości siedziska 45 cm i nawierzchni betonowej, z możliwością zastosowania okładziny np. z desek tarasowych, płytek ceramicznych, kamienia, kompozytów z tworzyw sztucznych itp. Analogiczne wykończenie nawierzchni przewiduje się wykonać na scenie plenerowej, natomiast powierzchnię pod wypożyczalnię sprzętu zakłada się pozostawić betonową. Pomosty pływające zlokalizowane przy scenie i przystani projektuje się o szerokości 2m i
długości 24m każdy, dostępne z trapu wejściowego o wymiarach 2x2m. Pomost na przystani pełnić ma funkcję rekreacji wodnej i służyć amatorom kajakowania oraz water walking ball, natomiast pomost przy scenie plenerowej zatoki teatralnej daje większe możliwości organizacyjne występom estradowym.

Tak mniej więcej miało to wyglądać:

Autor: Rafał Lipiński

Autor: Rafał Lipiński

A tak będzie:

CIĄGI KOMUNIKACYJNE

Na terenie bulwarów zaprojektowano utwardzone kostką betonową ścieżki pieszo-rowerowe o szer. 4,0 m, a także odseparowane od siebie ścieżki piesze o szer. 2,0 m oraz rowerowe o szer. 3,0 m. Na północnym odcinku od forum miejskiego ścieżka piesza odizolowana jest pasem szer. 3,0 m od ścieżki rowerowej, a bufor ten wypełniony jest niską zielenią zimozieloną ,pomiędzy którą znajdują się ławki z pergolą. Na południowym odcinku od forum miejskiego ciąg pieszy od rowerowego oddziela pas szer. 6,0 m, na którym pomiędzy istniejącymi drzewami znajdują się urządzenia siłowni terenowej. Ścieżkę pieszą, wytyczoną wzdłuż koryta Czarnej Przemszy, zaprojektowano o szer. 2,0 m w nawierzchni betonowej, a od strony rzeki projektuje się jej wygrodzenie ścianką szczelną z PVC zwieńczoną oczepem. Zejście z ciągów komunikacyjnych zlokalizowanych na brzegu zakłada się wykonać w postaci prefabrykowanych schodów terenowych skarpowych o szer. 1,5 m i wymiarach stopni 15×30 Cm z obrzeżami w postaci palisady betonowej Ø20 cm. CO CIEKAWE MNÓSTWO CZASU POŚWIĘCILIŚMY NA ZAPROJEKTOWANIE KOLOROWYCH POSADZEK. JAK CZYTAM W PROJEKCIE MIASTA – GŁÓWNE WYKOŃCZENIE POSADZKI MA STANOWIĆ: kostka betonowa bezfazowa kolor szary – BRAWO. To się nazywa rewitalizacja.

PARKING ZIELONY

Istniejący parking dla samochodów osobowych i ciężarowych w przyszłości ma służyć jako tymczasowe miejsce dla lokalizacji sklepu Lidl w czasie, kiedy obiekt ten będzie poddany przebudowie. Na bazie otrzymanego projektu tego zamierzenia tymczasowej lokalizacji sklepu Lidl, zaprojektowano parking zielony dla użytkowników bulwarów na 70 stanowisk postojowych, o nawierzchni z betonowych płyt ażurowych obsianych trawą, wykorzystujący w sposób maksymalny i racjonalny miejsca postojowe pozostałe po tymczasowej lokalizacji sklepu Lidl.

KŁADKI PIESZE

Kładkę pieszą przy projektowanej zatoce teatralnej przewiduje się poddać kosmetycznym zabiegom remontowym, obejmującym swoim zakresem odmalowanie i zabezpieczenie antykorozyjne elementów stalowych, wymianę oporęczenia oraz oczyszczenie pokładu jezdnego i pokrycie powłokami ochronnymi do betonu. NASZA KONCEPCJA ZAKŁADAŁA PRZEPROJEKTOWANIE WIZUALNE KŁADKI (JEJ OBUDOWĘ CZYMŚ PRZYJEMNIEJSZYM DLA OKA), KTÓRA W NASZEJ OCENIE STRASZY NA DZIEŃ DZISIEJSZY.

Most zlokalizowany przy sklepie Lidl, z uwagi na zły stan techniczny, przeznacza się do rozbiórki oraz projektuje w tej samej lokalizacji kładkę dla pieszych o konstrukcji nośnej składającej się z dwóch stalowych blachownic o przekroju dwuteowym, połączonych poprzecznicami, na których znajduje się płyta jezdna. W wyniku przeprowadzonych obliczeń hydraulicznych oraz w oparciu o zapisy Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie, ustalono rzędną spodu konstrukcji kładki, która wynosi 256,17 m n.p.m. GENERALNIE KOPIA KŁADKI NR 1.

DOSTĘP OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

Z myślą o osobach niepełnosprawnych, w szczególności poruszających się na wózkach inwalidzkich, na terenie inwestycji w strefie zielonych parkingów zaprojektowano 3 miejsca postojowe o wymiarach zgodnych z obowiązującymi przepisami tj. 3,6×5,0m. Poza tym zatokę teatralną zlokalizowano w taki sposób, aby umożliwić osobą o ograniczonych zdolnościach poruszania się podziwiania wydarzeń realizowanych na scenie plenerowej z kładki pieszej lub poziomu terenu, bez konieczności schodzenia na widownię po schodach terenowych. NASZA KONCEPCJA PRZEWIDYWAŁA PEŁEN DOSTĘP OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH DO WSZELAKICH PROJEKTOWANYCH ATRAKCJI.

ZIELEŃ

Tutaj będzie krótko. 

W ramach stworzenia piętra podszycia zastosowano kwitnące krzewy liściaste: różę pomarszczoną Rosa rugosa, jaśminowiec philadephus sp., tawułę wczesną spiraea arguta, oraz przebarwiającą się jesienią się na intensywne odcienie czerwieni, trzmielinę oskrzysloną Euonymus alatus. Projektowana zieleń, oprócz podniesienia walorów estetycznych, ma za zadanie ochronę
pieszych użytkowników ruchu przed szkodliwym działaniem spalin samochodowych, obniżenie temperatury powietrza latem i zwiększenie wilgotności powietrza. Z drzew zaproponowano: Robinia biała “Umbraculifera” Robinia pseudoacasia “Umbraculfera’ oraz Lipa drobnolistna “Rancho” Tilia cordata “Rancho”. Łącznie na terenie miasta planowane jest posadzenie 36 sztuk młodych drzew oraz 334 szt. krzewów liściastych. W NASZEJ KONCEPCJI ZAPROPONOWALIŚMY OK. 80 RÓŻNYCH GATUNKÓW ROŚLIN. ZAPROJEKTOWALIŚMY SZEREG RABAT KWIATOWYCH Z UWZGLĘDNIENIEM POSZCZEGÓLNYCH PÓR ROKU. ZIELEŃ MIAŁA ODGRYWAĆ PREMIEROWĄ ROLĘ PRZEZ CAŁY ROK. 

PODSUMOWANIE

Jak widzicie ten projekt miał być rewitalizacją dekady jednak w mojej ocenie nią nie będzie. Bardzo podoba mi się zdanie PKZ w Będzinie, który zaopiniował pozytywnie przedmiotowy projekt: “Przedstawiony do uzgodnienia konserwatorskiego projekt skupia się na zagospodarowaniu bulwarów wzdłuż rzeki Czarnej Przemszy i w generalnym zakresie obejmuje korektę istniejącej zieleni, wprowadzenie nowej, wprowadzenie małej architektury oraz kontenerów gastronomicznych“. Lepiej bym tego nie opisał. Ani słowa o rewitalizacji.

Powiem szczerze zmęczył mnie już ten wpis. Mógłbym pisać i pisać jak miało być, a jak nie będzie, co miało być i co zostało pominięte. Na pewno usłyszę, że się nie dało, że za drogo etc.. Jest mi przykro, że miasto nie docenia absolutnie wartości terenu jakim dysponuje, który w mojej ocenie chce tylko i wyłącznie zreutylizować (odzyskać po części jego wartość) – nie zrewitalizować.

Na koniec kilka istotnych faktów:

Autorami projektu jest para inżynierów budownictwa, nie ma w zespole żadnego architekta, który by brał udział w projektowaniu tego urbanistycznego obszaru. Oczywiście zaraz usłyszę po co architekt, skoro jest koncepcja opracowana przez architekta. Pozostawię bez komentarza…

Umowa na wykonanie projektu budowlanego została podpisana 28.11.2017 r. Data opracowania projektu to 05.01.2018 r. (taka widnieje w metryce projektu) – niecałe 6 tygodni (i święta po drodze) – to chyba też trzeba zostawić bez komentarza…..

Brak projektów wykonawczych – wszystko będzie budowane na postawie bardzo skromnego projektu budowlanego i STWIOR.

Chciałoby się zapytać gdzie ten pociąg tak gna i po co????? Czy celem tej “rewiatlizacji” jest tchnięcie życia w bulwary miejskie czy po prostu kolejne igrzyska przestrzenne w naszym mieście. Może trzeba przypomnieć, że już kilka cennych przestrzennie miejsc w Będzinie “zrewitalizowano” m.in. Wzgórze Zamkowe, ulicę Małachowską i Modrzejowską (za nie małe pieniądze) i pomimo umieszczenia tam placów zabaw nie tchnęło to w tą przestrzeń oczekiwanego życia.

Mam wrażenie, że pomysły w mieście powoli się kończą skoro nie potrafimy dać niczego innego naszym mieszkańcom oprócz kolejnych placów zabaw… W naszym mieście jest sporo społeczeństwa nie będącego w wieku 30+. Jako mieszkaniec miasta (pomijam już autorstwo, osobiste ego i ambicje zawodowe, sympatie polityczne i wiele innych spraw, które prowadząc tego bloga staram się chować do głębokiej kieszeni) – jestem zażenowany w jaki sposób chcemy rewitalizować nasze miasto. 

Jest mi niezmiernie przykro, że jako prekursor rewitalizacji bulwarów, jako mieszkaniec zostałem postawiony przed faktem dokonanym w taki sposób. A suweren się nie dowie bo na wakacjach….

 

 

wyświetleń: 688
Możesz śledzić komentarze do tego wątku poprzez subskrypcję RSS 2.0. Komentarze i pingi są wyłączone.

Komentarze zostały wyłączone.